Rok w rok roĹnie liczba konsumentów dokonujÄ
cych zakupów za poĹrednictwem Internetu. Polska jest jednym z najwiÄkszych rynków sprzedaĹźy internetowej w Europie, a procentowy udziaĹ sprzedaĹźy on-line wĹród wszystkich transakcji bÄdzie siÄ tylko zwiÄkszaÄ. Prowadzenie sklepu internetowego jest wiÄc w tej sytuacji niemal koniecznoĹciÄ
. RozwiÄ
zanie takie oferuje nowoczesny system prezentacji i sprzedaĹźy produktów, który trzeba zrozumieÄ i umiejÄtnie wykorzystaÄ, by pozostaÄ konkurencyjnym.
W Internecie znajdziemy zarówno darmowe programy, dziÄki którym moĹźliwe jest tworzenie sklepu internetowego, jak i oferty warte kilkadziesiÄ
t tysiÄcy zĹotych. Wydaje siÄ bardzo kuszÄ
ce skorzystanie z darmowego oprogramowania, zanim jednak zdecydujemy siÄ na to rozwiÄ
zanie warto zastanowiÄ siÄ, skÄ
d wynikajÄ
te róĹźnice cenowe, i jakie rozwiÄ
zanie bÄdzie najbardziej korzystne dla naszej firmy.
Darmowe oprogramowanie CMS
UdostÄpniane w sieci oprogramowanie do budowy sklepów internetowych i zarzÄ
dzania nimi moĹźe wydawaÄ siÄ kuszÄ
cym rozwiÄ
zaniem, zwĹaszcza dla niewielkich firm. RzeczywiĹcie, darmowe programy CMS sprawdzajÄ
siÄ w mikro i maĹych firmach, które oferujÄ
niewielkÄ
iloĹÄ maĹo zróĹźnicowanych produktów, i nie planujÄ
nawiÄ
zania przez klienta relacji z markÄ
. W przypadku wiÄkszych przedsiÄbiorstw ich funkcje okazujÄ
siÄ zbyt ograniczone, by sprawnie prowadziÄ sprzedaĹź i realizowaÄ obsĹugÄ posprzedaĹźowÄ
. Tu dochodzimy do pierwszej duĹźej wady takiego oprogramowania – ograniczonej funkcjonalnoĹci. InstalujÄ
c taki pakiet otrzymujemy zestaw funkcji, których dostosowanie do indywidualnych potrzeb nie jest ani proste, ani tanie. WyĹÄ
czenie niepotrzebnych opcji jest utrudnione, a zmiany w postaci instalacji dodatkowych moduĹów wiÄ
ĹźÄ
siÄ juĹź z duĹźymi kosztami – okazuje siÄ, Ĺźe oprogramowanie to nie jest do koĹca darmowe.
Brak opcji dostosowania przenosi siÄ teĹź na wyglÄ
d witryny. Otrzymujemy gotowy szablon, który decyduje o wyglÄ
dzie (a takĹźe funkcjonalnoĹci!) sklepu. JeĹli myĹlimy o dedykowanej grafice, jedynym wyjĹciem jest zakup jej jako usĹugi dodatkowej. WchodzÄ
c na kolejnÄ
stronÄ o niemal identycznym wyglÄ
dzie Klient zorientuje siÄ, Ĺźe korzystaliĹmy z darmowego oprogramowania (podpowie mu to teĹź jego nazwa, gdyĹź sÄ
juĹź one powszechnie rozpoznawalne). Nie wzbudza to zaufania i moĹźe nadszarpnÄ
Ä wizerunek firmy. Klient zacznie martwiÄ siÄ o bezpieczeĹstwo pĹatnoĹci i wÄ
tpiÄ w firmÄ – czyĹźby nie staÄ ich byĹo na profesjonalny sklep? Jak to Ĺwiadczy o produktach tej firmy?
Najpierw jednak Klienci muszÄ
w ogóle trafiÄ do naszego sklepu – i tu wychodzi na jaw bodaj najwiÄksza wada darmowego oprogramowania – jest ono maĹo przyjazne wyszukiwarkom, przez co pozycjonowanie strony WWW staje siÄ bardzo utrudnione. Przygotowanie sklepu wzglÄdem SEO (czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe) to pierwszy krok do skutecznej sprzedaĹźy w Internecie. Utrudniona optymalizacja jest wiÄc bardzo powaĹźnym argumentem przeciw takiemu rozwiÄ
zaniu. Kolejnym moĹźe byÄ brak wsparcia technicznego – w razie problemów bÄdziemy najczÄĹciej zdani na siebie lub na pĹatne usĹugi naprawcze. Okazuje siÄ wiÄc, Ĺźe darmowe oprogramowanie nie jest wcale ani do koĹca darmowe, ani bezproblemowe.
PĹatne rozwiÄ
zania CMS
PĹatne tworzenie sklepów internetowych daje nam przede wszystkim to, czego nie ma w bezpĹatnym – indywidualny projekt dostosowany do specyficznych potrzeb danej firmy i do jej specyfiki sprzedaĹźy. Obejmuje to zarówno parametry techniczne jak i wyglÄ
d witryny. System CMS umoĹźliwi Ĺatwe zarzÄ
dzanie z panelu sterowania, a instalacja dodatkowych moduĹów odbywa siÄ wedĹug specyfikacji danego przypadku. MoĹźliwoĹci dodatkowe sÄ
bardzo duĹźe i bogate w funkcje – dajÄ
moĹźliwoĹÄ pĹatnoĹci on-line, stworzenia róĹźnych wersji jÄzykowych, integracji z systemem ksiÄgowym czy magazynowym czy wprowadzenia wielopoziomowego drzewa produktów. Dobranie odpowiednich komunikatów i form przekazu dla danego Klienta to czÄĹÄ dbania o brand image przedsiÄbiorstwa – komunikat powinien byÄ spójny ze strategiÄ
marki firmy. Zgodnie z jego Ĺźyczeniem istnieje moĹźliwoĹÄ zastosowania programów lojalnoĹciowych czy integracji witryny z social media.
WyglÄ
d witryny powinien byÄ atrakcyjny i funkcjonalny, ale takĹźe dobrany do grupy docelowej danej firmy. MoĹźliwoĹci wizualizacji produktu sÄ
praktycznie nieograniczone. AtrakcyjnoĹÄ graficzna ma duĹźy wpĹyw nie tylko na wizerunek firmy, ale teĹź na to, czy Klienci kupiÄ
nasz produkt - ale by to osiÄ
gnÄ
Ä niezbÄdne jest dobre projektowanie graficzne. Praktycznie wszystkie nowo tworzone witryny budowane sÄ
zgodnie z RWD (responsive web design) – rozwiÄ
zanie to pozwala na sprawne zakupy w naszym sklepie gdy klient korzysta z tableta, smartphone itd. WielkoĹÄ witryny, grafika i funkcje dostosowujÄ
siÄ dynamicznie do wymogów danego urzÄ
dzenia. Brak takiego rozwiÄ
zania moĹźe przeszkadzaÄ lub wrÄcz caĹkowicie uniemoĹźliwiaÄ zakupy z urzÄ
dzeĹ mobilnych.
Samo posiadanie sklepu to jednak nie wszystko. Nawet najbardziej rozbudowany sklep internetowy sam nie sprzeda produktu. NajwaĹźniejsze jest wiÄc, by klienci nasz sklep odwiedzali i by Ĺatwo mogli do niego dotrzeÄ, jak to ma miejsce w przypadku budowanych przez nas sklepów. PostawÄ
by to osiÄ
gnÄ
Ä jest optymalizacja SEO, czyli peĹna integracja i optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe. PomoĹźe nam to osiÄ
gaÄ dobre pozycje w wynikach wyszukiwani, zwiÄkszyÄ liczbÄ odwiedzin sklepu, a co za tym idzie sprzedaĹźy. Pozycjonowanie speĹnia w przypadku sklepów internetowych podobnÄ
funkcjÄ co dziaĹ handlowy w przypadku sklepów tradycyjnych. PĹatne tworzenie sklepu internetowego i rozwiÄ
zania CSM sÄ
wiÄc koniecznoĹciÄ
, jeĹli myĹlimy o powaĹźnym prowadzeniu sprzedaĹźy internetowej na ĹredniÄ
czy duĹźÄ
skalÄ.
|