Wykorzystanie portali i mediów spoĹecznoĹciowych w strategiach marketingowych nie traci na popularnoĹci. Nic dziwnego, gdyĹź jest to tani i prosty sposób na bezpoĹrednie dotarcie do poĹźÄ
danej grupy docelowej.
Czym jest social media marketing?
Marketing spoĹecznoĹciowy wykorzystuje popularne portale i media spoĹecznoĹciowe, takie jak Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Nasza Klasa, blogi itd., do promowania produktów i marek. Charakter tych mediów pozwala na jednoczesne dotarcie do tysiÄcy, a nawet milionów ich uĹźytkowników, co czyni z nich narzÄdzie marketingowe o ogromnym potencjale.
Najpopularniejszym portalem pozostaje Facebook. DziaĹania marketingowe na tym serwisie skupiajÄ
siÄ przede wszystkim wokóĹ oficjalnej strony danej firmy (fan page’a), na którym prowadzone sÄ
rozmaite akcje promocyjne. Charakter tych akcji moĹźe przyjÄ
Ä rozmaitÄ
formÄ, w zaleĹźnoĹci od specyfiki danego portalu. Inaczej bÄdzie wyglÄ
daĹo prowadzenie mikrobloga branĹźowego, a inaczej kampania próbujÄ
ca stworzyÄ najnowesze viral video na Youtube. Jednak wszystkie dziaĹania w serwisach spoĹecznoĹciowych opierajÄ
siÄ na tym samym – przywiÄ
zaniu do marki.
Wady i zalety marketingu spoĹecznoĹciowego
O zaletach tego rodzaju marketingu napisano juĹź niemaĹo. Daje on moĹźliwoĹÄ szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców nawet mniejszym firmom, nie dysponujÄ
cym duĹźym budĹźetem. NaleĹźy jednak dodaÄ, Ĺźe ma on teĹź swoje sĹabe strony.
Przede wszystkim, akcje promocyjne w portalach spoĹecznoĹciowych zwykle nie przekĹadajÄ
siÄ bezpoĹrednio na wzrost sprzedaĹźy. Ich celem, w pierwszej kolejnoĹci, jest budowanie ĹwiadomoĹci marki i zdobycie jak najwiÄkszej grupy lojalnych klientów.
Druga wada to niepewne rezultaty takich kampanii. WiÄ
Ĺźe siÄ to z samÄ
naturÄ
serwisów spoĹecznoĹciowych. JeĹli internautom spodobajÄ
siÄ nasze wpisy i akcje promocyjne, z chÄciÄ
udostÄpniÄ
je znajomym i nasza kampania moĹźe odnieĹÄ ogromny sukces. Natomiast gdy uznajÄ
nasz profil za nieciekawy czy teĹź nie trafiajÄ
cy w ich gust, wszystkie nasze wysiĹki speĹznÄ
na niczym.
Dlatego tak waĹźne jest profesjonalne przygotowanie kampanii reklamowej. NaleĹźy pamiÄtaÄ nie tylko o skoordynowaniu dziaĹaĹ na wszystkich platformach, ale teĹź o odpowiednim sprofilowaniu kaĹźdej akcji promocyjnej pod kÄ
tem docelowej grupy odbiorców. Portale spoĹecznoĹciowe dajÄ
teĹź unikalnÄ
moĹźliwoĹÄ interakcji w czasie rzeczywistym z konsumentami, i szybkiego reagowania na ich opinie, co warto wykorzystaÄ. JeĹli powaĹźnie myĹlimy o marketingu w Internecie w którym udziaĹ bÄdÄ
miaĹy media spoĹecznoĹciowe, warto powierzyÄ prowadzenie kampanii reklamowej naszej firmy profesjonalistom.
|